به گزارش راهبرد معاصر، محمدرضا سیفی با اشاره به اینکه از نهم اسفند ۹۸ تا کنون بیش از ۷۰۰ ساعت برنامه آموزشی در دوره تحصیلی ابتدایی از شبکه آموزش سیما پخش شده است اظهار کرد: تلویزیون آموزشی به توسعه مثبت در جهت یادگیری و تثبیت برخی ارزشهای رفتاری، شناختی و عاطفی در دانشآموزان کمک کرده و به نوعی مکمل آموزش است.
وی افزود: رسانه ملی بر اساس اسناد بالادستی باید همراه و کمک حال آموزش و پرورش باشد که در دوران کرونا شاهد این همراهی خوب بودیم، البته این موضوع فقط مختص کرونا نیست و در دوران دفاع مقدس چنین تجربهای را داشتیم و مرحوم نیرزاده با استفاده از ابزار قصه گویی و نمایش، حروف الفبا را به دانش آموزانی که بخاطر دفاع مقدس از مدرسه محروم بودند از طریق تلویزیون آموزش میداد.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تلویزیون آموزشی مخاطب دارد اما اشکال آن تعاملی نبودن است، افزود: قرار شده است در تابستان این مسئله نیز به گونهای بر طرف شود تا بینندگان تلویزیونی نیز مشارکت داشته باشند اما در همین راستا بستر دیگری چون شبکه شاد نیز برای تداوم آموزش راهاندازی شد که تعامل دوسویه با دانش آموزان و معلم برقرار میشود.
وی تصریح کرد: از ابتدای تیر ماه مدرسه تلویزیونی تابستانی پخش برنامهها را آغاز کرده و قرار شده در مدرسه تابستانی مهارتهای زندگی بیشتر آموزش داده شوند.
سیفی ادامه داد: اگر بتوانیم در یک ماه آینده در مدرسه تلویزیونی تابستانی یک موضوع را هم جابیندازیم به کل کشور کمک کردهایم. همانطور که طرح همیار پلیس در مدارس جا افتاد و یا بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی فرهنگ سازی شد لذا اگر بتوانیم برخی آداب زندگی و مهارتهای اجتماعی را نهادینه کنیم موفق عمل کردهایم. همین که فرزند ما بیاموزد و به اعضای خانواده تذکر بدهد موقع بیرون رفتن از منزل و به جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیان از ماسک استفاده کنند به تضمین سلامت جامعه کمک کردهایم.
وی با اشاره به اینکه قرار نیست در مدرسه تلویزیونی تابستانی، آموزش، پای تختهای باشد اظهار کرد: قرار است با همکاری معاونتهای دیگر وزارتخانه قالبها تغییر کنند و آموزش از طریق نمایش عروسکی و قصه گویی، نقالی را داشته باشیم.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از ابتدای مهر، آموزشها ترکیبی و تلفیقی خواهد بود به ایسنا گفته است آموزش دانشآموزان شامل تدریس حضوری، غیرحضوری، استفاده از شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی است. درباره مدرسه تلویزیونی موفق عمل کردیم اما از اول مهر تدریسها با تغییر محتوا و فرم همراه شده و صرفاً این طور نیست که معلم پای تخته بنویسد.
سیفی درباره مزیت مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان مناطق محروم، گفت: یک دانش آموز در منطقه دوردست در شش پایه تحصیلی فقط توسط سرباز معلم آموزش میبیند در حالی که در کشورهای دیگر بهترین، باتجربهترین و باکیفیت ترین معلمها را به مناطق صعبالعبور و محروم میفرستند، اما قانون ما مشکل دارد چون در قانون آمده است که سرباز معلم را به مناطق محروم بفرستیم و در ادارات آموزش و پرورش و مدارس شهری استفاده نکنیم، اما ما سرباز معلمان را به مناطقی میفرستیم که دانش آموزانش به هیچ امکانات و بستههای آموزشی دیگری دسترسی ندارند و در مقابل بهترین معلمها در مدارس خاص شمال تهران تدریس میکنند.
وی افزود: تا قبل از آموزشهای تلویزیونی دانش آموز منطقه محروم با یک نوع آموزش آشنا بود اما مدرسه تلویزیونی باعث شد از روشهای دیگر با کیفیت تدریس نیز بهرهمند شود.
وی با بیان اینکه حتماً در مدرسه تلویزیونی تابستانی دروس را برای پایه اول ابتدایی تکرار میکنیم، تصریح کرد: باید مطمئن باشیم دانش آموز کلاس اولی ما حروف الفبا را یاد گرفته است. همچنین آموزش والدین را در برنامه داریم که محیط خانه را برای درس خواندن فراهم کرده و دستیار معلم باشند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر، تاکید کرد: در هیچ صورتی آموزشها در مدارس به دوران قبل از کرونا بر نخواهد گشت و آموزش و پرورش باید آمادگی داشته باشد تا با سطح توقع و انتظارات اولیا دانش آموزان خدمات خود را بهبود ببخشد، پساکرونا وظیفه آموزش و پرورش و نهادهای دیگر را برای کیفیت بخشی به آموزش دانش آموزان سختتر خواهد کرد، به ویژه در بخش زیرساختهای فضای مجازی که نیاز است همه وزارتخانهها در کنار دستگاه تعلیم و تربیت باشند.
سیفی خاطرنشان کرد: موضوع مهم اعزام معلم با کیفیت به مناطق محروم نیز در پساکرونا توقع به حق دانش آموزان و والدین آنهاست، عدالت اجتماعی و کم شدن فاصلههای طبقاتی که آرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود، وقتی محقق میشود که فقط عدالت آموزشی یک تیتر شیک برای رسانهها نباشد و عملاً برای اجرای آن گام برداریم که مدرسه تلویزیونی در این زمینه از روشهای دیگر مؤثرتر عمل کرده است./ایمنا